söndag 12 september 2010

Partiernas sätt att marknadsföra.

Nu under Valet 2010 marknadför politikerna sina partier som några galna  Star Wars-fans som just träffat Gerorge Lucas. Komiskt men intressant.

Hmm, hur marknadförs partierna då?

Jo, dem gör på detta vis:
Alla partier har sina egna ungdomsförbund, t.ex. SSU eller Grön Ungdom.
Ungdomsförbunden gör allt för att partiet som dem presenterar ska vinna, ungdomsförbunden har sina egna radiokanaler, dem har sina egna facebooksidor, bilddagböcker... Helt enkelt allt som kan locka fler ungdomar att bli medlemmar.

Partierna skickar ut flygblad, sätter upp plakat över hela städer, skickar hem brev där det står om partiets åsikter, de gör reklamfilmer som sedan visas på de populäraste tv-kanalerna, reklam via radio, reklam i dagstidningarna, partierna ställer upp i debatter på tv- t.ex. SVT1, går ut på stan och pratar med folk,
det finns såklart fler sätt att marknadföra sig på men dessa är de populäraste.

Det sätt jag tycker är det bästa är nog när sociala trevliga personer kommer fram till en och börjar prata om sitt parti, och man ska ju kunna se i dens ögon att personen brinner för det den pratar om, annars är det ju ingen idé att försöka - tycker jag.

Något jag tycker mindre om är flygbladen, dels för att dem smutsar ner Sverige och dels för att de irriterar mig väldigt mycket..

1 kommentar:

  1. Bra att du vet flera olika sätt som de marknadsför sina partier på. Bra attdu även förklarar varför de gör så. Det är även trevlig att läsa hur du tänker kring reklamen och varför du tycker som du gör.

    SvaraRadera