torsdag 31 mars 2011

En kvinna.

När en man kommer in i ett rum så dras all uppmärksamhet till honom, man tycker han är ståtlig and so on, när en kvinna stiger in i ett rum får även hon upmärksamhet, men både män och kvinnor tittar efter om hon är sexig, smal eller snygg. 

Varför är de så? 

Ska man behöva gå runt med en mustasch för att folk ska lägga märke till en, måste jag ha något provoserande skrivet på min tröja för att folk ska tänka efter- få sig en tankeställare. 

Det är så.  

Som KVINNA får jag inte säga vad jag tycker utan att jag ska få negativa kommentarer, men som MAN får jag säga vad jag vill, utan att bli kallad idiot eller nolla. 

Varför ska det vara då? 

Om jag tittar i en historiebok, letar efter en kvinnlig person, vad hittar jag? INGENTING. 
Letar jag efter män? Oj, då fanns det helt plötsligt en massa historiska "kändisar", var är alla kvinnor? Det måste ju finnas åtminstone NÅGRA kvinnliga "kändisar"?

Jag vet att det finns kvinnor som har gjort bättre och grymmare grejer än Martin Luther King, jag vet att det finns kvinnor som gjort mycket bättre ifrån sig än Napoleon Bonaparte, självklart, men var finns dessa kvinnor, var står de om dessa kvinnor? INGENSTANS, skolan är helt fixerad på manliga förebilder vilket gör mig förbannad och irriterad, riktigt irriterad. 


Jag tänker nu rabbla en del kvinnor som borde ha förevigats, funnits med i historieboken när man ska jobba om någon känd historisk person, som borde vara någons förebild, åtminstone någons. 

Harriet Tubman, denna kvinna flydde från slaveriet i Nordamerikas sydstater, hon återvände sedan för att organisera de legendariska "underground railroad" vilket är ett nätverk av kyrkor och frivilliga som lyckades smuggla ut hundratals människor! 

Jeanne D'Arc, vilken underbar kvinna... 
Denna franska flicka befriade staden Orléans från engelsmännen på 1100-talet, och till sist befriade hon hela Frankrike!! Hon var bara sjutton år när hon ledde trupperna, så när engelsmännen fick tag på Jeanne var de så rädda att de lät tortera henne och sedan bränna henne på bål. 

Phoolan Devi föddes som flicka och i ett lågt kast, hon blev under sin uppväxt våldtagen och blev tvingad till att jobba gratis åt de rika. Hon tröttnade , sköt männen som hade plågat henne och blev ledare för en grupp rövare som stal från de rika och gav till de fattiga, efter detta blev hon invald i Xi Lok Sabba- det indiska parlamentet, innan hon blev mördad 2001.
Phoolan var en RIKTIG version av Robin Hood, och KVINNA. 

Där finns så många fler och jag tänker skriva om fler underbara kvinnor, men inte idag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar